הרשת החברתית של פייסבוק הפכה מזמן לחלק בלתי נפרד מהחיים של כולנו ושינתה לחלוטין את הדרך שבה אנו יוצרים קשר עם אנשים חדשים ושומרים על קשרים קיימים.
הרשת החברתית של פייסבוק מאפשרת לנו ליצור קשרים חברתיים, רומנטיים ואפילו עסקים כל עוד נדע למצוא את האדם המתאים. מבין כל הכלים הייחודיים שפייסבוק מציעה לנו כמשתמשים וכמפרסמים, הפעילות בקבוצות השונות בפייסבוק הוכתרה למוצלחת ביותר.
[divider]
קבוצות בפייסבוק?
פייסבוק מאפשר לכל אחד מאתנו להצטרף לקבוצות קיימות או אפילו ליצור קבוצה חדשה משלנו בכל נושא שבו נבחר. המטרה בקבוצה פשוטה – איגוד של משתמשים שונים ברשת במטרה ליצור שיח ודיונים סביב נושא מסוים.
המשתמשים בקבוצה יכולים לחלוק עם שאר חברי הקבוצה מידע אישי, קבצים, תמונות, אירועים ולמעשה כל פרט שירצו בכל שלב שירצו. למרות קלות הביצוע עליכם לזכור תמיד כי כל מידע שאתם משתפים זמין באופן אוטומטי לשאר חברי הקבוצה ולכן כדאי לשקול מראש את תוכן הפרסומים.
כפי שאמרנו, כל משתמש ברשת החברתית יכול להקים קבוצה העוסקת (כמעט) בכל נושא שיבחר. בקבוצה עצמה יוגדר מנהל אחד או יותר שלו שמורה הזכות למחוק פוסטים של משתמשים, להציג פוסטים ספציפיים בראש הדיונים ואפילו להרחיק משתמשים שונים מהקבוצה.
[divider]
שיווק בקבוצות בפיסבוק?
אם נסתכל לרגע על הפן השיווקי של קבוצות בפייסבוק ונערוך השוואה עם עמודי הפרופיל העסקי שכולנו מכירים, נראה מספר הבדלים משמעותיים המסייעים להליך שיווק וקידום בפייסבוק על ידי שימוש בקבוצות.
ההבדלים נובעים ממעורבות המשתמשים בקבוצות לעומת הפרופיל העסקי. בקבוצות ניתן ליצור דיונים מרובי משתמשים ולקבל משוב אמתי אודות המוצר ולספק חשיפה נרחבת למסרים שיווקיים שונים. עמודי המשתמשים, לעומת זאת, פחות מוצלחים לאינטראקציה בין הגולשים וביניכם.
זכרו תמיד כי גם מנהלי הקבוצה הם משתמשים פעילים בקבוצה עצמה ויכולים להגיב על כל פרסום של המשתמשים בתגובה או ב-LIKE וכמובן לשתף אותו הלאה בפרופיל האישי. זאת בשונה מעמודי המשתמשים העסקיים בהם קיימת הפרדה ברורה בין מנהל העמוד לבין המשתמשים המבקרים בו.
[divider]
קבוצה סגורה או קבוצה פתוחה? מה ההבדל בעצם ?
אפשרות נוספת השמורה למנהל הקבוצה היא היכולת להגדיר את הקבוצה כקבוצה פתוחה, הזמינה לכל משתמש מבלי שהליך הצטרפותו לקבוצה ידרוש את אישורו של מנהל הקבוצה, או כקבוצה סגורה, אליה יוכלו להצטרף אך ורק משתמשים שאושרו על ידי מנהליה.
בקבוצות הפתוחות קרוב לוודאי שהדיונים פחות רלוונטיים – תמצאו גם לא מעט מפרסמים אגרסיביים למדי שיפריעו למהלך הדיונים ולכן הן נחשבות איכותיות פחות. יחד עם זאת, לעיתים זו הדרך היחידה ליצירת קשר ראשוני עם משתמשים נוספים בנוגע לנושא מסוים.
לעומת זאת, הקבוצות הסגורות מתאפיינות בניהול מוקפד יותר ולכן קיים סיכוי סביר שתקבלו פנייה ממנהל הקבוצה אשר יבקש לאמת כי אתם אכן משתמשים אמתיים המעוניינים לתרום לקבוצה ולא להשתמש בה אך ורק ככלי פרסומי.
חשוב לזכור כי הליך שיווק כלשהו בקבוצות הסגורות יהיה מורכב יותר ולעיתים אף ידרוש את אישורו הישיר של מנהל הקבוצה. אך קהל היעד בקבוצה הוא קהל יעד ספציפי ואיכותי אשר קשור באופן ישיר לנושא בו דנה הקבוצה.
[divider]
נשמע מעולה! אז איך בעצם מוצאים קבוצות בפייסבוק?
הדרך המהירה ביותר להצטרפות לקבוצות בפייסבוק היא שימוש בשורת החיפוש המופיעה בחלקו העליון של החלון. השינוי האחרון שעשתה פייסבוק הפך את מנגנון החיפוש למשוכלל במיוחד ולמעשה, כל ביטוי שתקלידו בו יציג לפניכם גם קבוצות ייעודיות לנושא.
שימו לב, כי כבר בתוצאות החיפוש יופיע למעשה כיתוב מדויק אשר ידאג לעדכן אתכם האם מדובר בקבוצה פתוחה או סגורה ומהי כמות החברים בקבוצה.
במידה ובחרתם להצטרף לקבוצה פתוחה הדרך קצרה מאד וכל שעליכם לעשות הוא לבחור בקבוצה מתוך תוצאות החיפוש. כעת, תועברו אל הקבוצה עצמה ותוכלו לראות את הדיונים של חברי הקבוצה, את הקבצים המשותפים, את אזור האודות של הקבוצה וכמובן תוכלו להצטרף אליה.
אם בחרתם הפעם בקבוצה סגורה התוצאה תהיה שונה לחלוטין. במסך הקבוצה תוכלו לראות אך ורק את תמונות הפרופיל של כמה מהמשתמשים, את תמונות הפרופיל של מנהלי הקבוצה ואת עמוד האודות הקטן בפינת המסך.
כדי להצטרף עליכם לבחור, שוב, באפשרות Join Group, אך הפעם יהיה עליהם להמתין לאישור הכניסה שלכם על ידי אחד ממנהלי הקבוצה.
[divider]
איך מוצאים עוד קבוצות באותו הנושא?
מנגנון החיפוש של אתר פייסבוק מאפשר לנו גם לצלול פנימה אל מגוון רחב של קבוצות בנושא שחיפשנו גם במידה והם אינן מוצגות בתפריט הבחירה האוטומטי. כדי לבצע פעולה זו כל שעלינו לעשות הוא להקליד את הנושא בו אנו מעוניינים ולבחור באפשרות See more results for.
לאחר שבחרנו להציג מידע נוסף, יוצגו לפנינו כל הפריטים שנמצאו במאגרי המידע של אתר פייסבוק הנוגעים למילת החיפוש שהקלדנו. כדי לצמצם את הבחירה לקבוצות כל שעלינו לעשות הוא לבחור באפשרות Groups בתפריט העליון.
כעת, נוכל לראות רשימה של כל הקבוצות הנוגעות למילת החיפוש שבחרנו ולמעשה נוכל לבחור ולהצטרף לכל קבוצה שנרצה.
[divider]
אוקי, הצטרפנו. עכשיו, איך חוזרים לקבוצות?
כל קבוצה שאליה הצטרפתם, תופיע מיד תחת רשימת הקבוצות שלכם בעמוד המשתמש. כדי לחזור אל הקבוצה כל שעליהם לעשות הוא ללחוץ על שם הקבוצה ובתוך שנייה או שתיים תחזרו לעמוד הקבוצה.
אם תרצו להציג את הרשימה של כל הקבוצות בהן אתן חברים, פשוט לחצו על המילה Groups ולפניכם תופיע רשימה מסודרת של כל הקבוצות בהן אתם חברים; אפילו תוכלו לראות לפניכם מתי בפעם האחרונה פורסם בה מידע חדש
[divider]
ואיך אפשר למצוא קבוצות נוספות באותו הנושא?
בלא מעט מקרים, לאחר שהצטרפתם לקבוצה אחת תרצו להגדיל את המעגל ולהצטרף לקבוצות נוספות באותו נושא. גם כאן פייסבוק נחלצת לעזרתנו ודואגת להציג לנו בתפריט הצדדי בכל קבוצה קבוצות זהות בעלי מאפיינים דומים.
ההצעות של פייסבוק מתבססות בעיקר על שימוש במילות מפתח זהות או ריבוי חברים הרשומים בשתי הקבוצות. לכן אל תופתעו אם בין התוצאות הרגילות תופיע תוצאה שלא קשורה באמת לנושא של הקבוצה שבה אתם נמצאים כרגע.
אם אתם מחפשים קבוצות נוספות המתאימות למספר נושאים בהם אתם מתעניינים, תוכלו לקבל את המידע בקלות על ידי כניסה לרשימת הקבוצות בהן אתם חברים בסעיף שהצגנו קודם. גם כאן, פייסבוק יציע לכם כמה וכמה קבוצות חדשות להצטרף אליהן תוך התבססות על הקבוצות בהן אתם חברים כעת.
[divider]
ונקודה חשובה לסיום
הקבוצות בפייסבוק עושות שירות מעולה למשתמשים ברשת החברתית ומקלות עליהם במפגש עם משתמשים בעלי תחומי עניין זהים. הקבוצות הן גם דרך מעולה לפרסום ושיווק העסק או האתר שזה עתה סיימתם להקים, אבל חשוב לזכור כי לכל קבוצה ישנו גם מנהל.
לכן, הקפידו לפעול על פי נהלי ההתנהגות של שאר החברים ושקלו לעיתים פניה פרטית למשתמש מסוים במקום פניה לקבוצה כולה. הקפידו לקרוא את עמוד האודות של הקבוצה ומידע נוסף המפורסם בקבוצה כדי ללמוד על דרך ההתנהלות הנכונה בקבוצה. במידה ותעברו על נהלי הקבוצה ישנו סיכוי שהמידע שפרסמתם ימחק ובמידה הפחות נעים תמצאו את עצמכם מחוץ לקבוצה.